سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۰:۱۶

اخبار

5شهریور؛بزرگداشت زکریای رازی و روز داروسازی

امروز ، پنجم شهریورماه روز بزرگداشت " ابوبکر محمد زکریای رازی " و روز داروسازی است ؛ محمد بن زکریای رازی از برجسته ترین فیلسوفان و از مشهورترین شخصیت ها در عرصه پزشکی و داروسازی به شمار می رود که هنوز هم با وجود گذشت چندین سال ، کشفیات و اطلاعات درج شده در کتاب های او به عنوان منابعی پر اهمیت و ارزشمند استفاده می شود .
به گزارش پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ؛ داروسازی و پزشکی بی تردید وامدار « محمدبن زکریای رازی » پزشک و کیمیاگر برجسته ایرانی است ، حکیمی توانا که با کشفیات ارزنده خود ، این دو عرصه را متحول ساخت و با کشف الکل ، گوگرد و ساخت داروهای ترکیبی در علم داروسازی تحولی شگرف ایجاد کرد و نامش در تاریخ علم و دانش این مرز و بوم ماندگار شد .
هوش ، ذکاوت و توانایی های این دانشمند مسلمان سبب شد تا او در میان اندیشمندان و فعالان عرصه پزشکی و داروسازی شهرت فراوانی به دست بیاورد و افراد مطرح جهان ، زبان به ستایش وی گشودند .
" جرج سارتن " پدر تاریخ علم ، درباره محمد زکریای رازی گفته است : "رازی بزرگ‌ترین پزشک اسلام و قرون وسطی بود . "
دانشمندان و اشخاص مطرح غرب ، محمد زکریای رازی را به دلیل نگارش کتاب های اثربخش به زبان عربی ، با نام " جالینوس عرب ، رازس و الرازی " می شناختند .
 " محمد بن زکریای رازی " از بزرگ‌ترین دانشمندان ایرانی سده سوم هجری قمری است که در طول حیات 62 ساله خود توانست علاوه ‌بر کسب تبحر در علوم مختلف از جمله پزشکی ، شیمی و فلسفه ، به عنوان " پدر شیمی " نیز شناخته شود ؛ تعداد تالیفات و نوشته‌های وی را در علوم مختلف از جمله طب ، داروشناسی ، فلسفه ، کیمیا ، نجوم ، الهیات و ... حدود 273 اثر تخمین زده‌اند که بیشتر آنها در طب و فنون وابسته به آن است . وی همچنین درباره کیهان‌شناسی ، منطق و ریاضیات نیز آثاری دارد .
محمد بن زکریا رازی در سال ٢٥٠ هجری/ ٨٦٤ میلادی در ری متولد شد و در ‌سال ٣١٣ هجری/ ٩٢٥ میلادی در همین شهر دیده از جهان فروبست .
از مهم ترین آثار وی می توان به الحاوی ، طب المنصوری ، من لا یحضره الطبیب ، الجذر الحصیه ، الاسرار ، المدخل التعلیمی ، الطب الروحانی ، السیرة الفلسفیه ، امارت الاقبال الدولة ، اللذة و العلم الالهی ، هو الطب الروحانی اشاره کرد .
کتاب « الحاوی » او به‌ عنوان دقیق‌ترین سند موجود درباره پزشکی بالینی در جهان اسلام شناخته می‌شود .
کتاب مشهور " الاسرار " وی پر از توصیف‌هایی درباره ابزار کیمیاگری است .
دستاوردهای ماندگار و تلاش های موفقیت آمیز او باعث شد تا جامعه جهانی نیز به پاس زحمت های این حکیم داروساز ، سالروز تولد وی را به عنوان روز داروساز برگزیند .
زندگی زکریای رازی در چند مرحله سپری شد . وی در آغاز به تحصیل ریاضیات ، نجوم، فلسفه و کیمیا پرداخت و از میانسالی به بعد به دانش پزشکی علاقه‌مند و پس از کسب شهرت عازم بغداد شد و در بغداد به حاذق‌ترین پزشک آوازه یافت و در واقع ماندگاری نام وی در تاریخ بیشتر به واسطه دانش وی در پزشکی بوده است .
رازی به همراه سه پزشک دیگر ، علی‌بن ربن طبری ، علی بن عباس مجوسی و ابن سینا "عصر طلایی پزشکی ایران" را در سده سوم تا اواسط سده پنجم هجری رقم زدند و پزشکان برجسته دیگر را تحت‌تأثیر خود قرار دادند . با این حال " کشف الکل " با نام او گره خورده و بیشترین تاثیر را در شهرت این دانشمند داشته است .
در واقع نقش او در علم کیمیا و تاثیراتی که توانست بر این علم بگذارد ، به تنهایی برای معرفی این دانشمند بزرگ کافی است ؛ چراکه " رازی " مکتب جدیدی در علم کیمیا تاسیس کرده که آن را می‌توان مکتب کیمیای تجربی و علمی نامید .
زکریای رازی بزرگمردی است که اعتبار نامش در تاریخ دانش بشری همواره یادآور نگرش اصیل همه دانشمنـدان اسـلامـی بـه ارزش مقولـه تحقیـق و تجربـه بـوده و هسـت .
پنجم شهریور مصادف با زاد روز محمد زکریای رازی ، پزشک ، شیمیدان و فیلسوف برجسته ایرانی ، "روز داروساز " نام گذاری شده است .

۵ شهریور ۱۳۹۸ ۱۰:۳۳